fbpx

התקנת קמין: נקודות חשובות שכדאי להכיר

איך מתקינים קמין? אילו סוגים קיימים? היכן רצוי להתקין אותם ומי אמור לעשות זאת? כאן ניתן מענה לכל אחת מן השאלות החשובות הללו, שאמורות לעניין כל מי שעומד בפני התקנה כזו בביתו.

היכרות ראשונית עם הקמין: תנורי הקמין הם אמצעי חימום מאוד פופולרי בעולם וגם בישראל. מדובר בתנור חימום יעיל ביותר, המתפקד בתור אביזר פונקציונלי אך גם בתור אביזר עיצוב ייחודי ומקורי, המעניק לבית אווירה, מראה קלאסי ותחושת חמימות מסתורית. הקמין עצמו הוא מתקן מתכת חזק, הפועל על בסיס חומרי בעירה מסוגים שונים: עץ, גז, סולר וגם נפט. בסקירה זו נתרכז בקמינים ביתיים, בניגוד לקמינים אותם מתפעלים בחצר פתוחה.

מבנה ורכיבים

הקמין אינו עומד ופועל כיחידה עצמאית לחלוטין, ואליו מתחברים חיבורים שונים בהתאם לסוג חומר הבעירה. קמין גז, למשל, מצריך חיבור בטיחותי של איש מקצוע אל תשתית הגז. בכל מקרה, כל התקנת קמין נעשית על ידי איש מקצוע מומחה. התקנה כזו נחשבת למורכבת יחסית, ודורשת טכניקה ובקיאות בפרטים רבים ברמת דיוק גבוהה.
הקמין מחובר אל ארובה, העוברת מהחדר המרכזי (בדרך כלל סלון הבית) בקו ישר עד לגג הבית, בין אם מדובר בבית בן קומה אחת או בבית בן 2 או 3 קומות. בסופו של תהליך תוצב ארובה על גג המבנה, לפליטת גזי הבעירה, וזאת בנוסף לתריסים ולמערכת אוורור. חובה להקפיד על איטום יעיל של הארובה.

קידוח חורים לארובה

הקמין יוצב על פי רוב בחדר גדול ומאוורר היטב, כזה שיכול לפזר את החום במרחב באופן שווה. התקנה של קמין באזור קטן, צר ומוגן מדי, גורעת מפיזור יעיל של החום. ארובת הקמין עוברת מאזור ההתקנה שלו, כלפי מעלה. הדרך למעלה עוברת בחדרים פנימיים בבית (תלוי כמה קומות יש בבית), אותם מחממת הארובה.
נקודת הסיום של הארובה היא בגג החיצוני של המבנה, שם גם תוצב ארובה חיצונית. בעל מקצוע טוב חייב לעשות איטום מוצלח לכל המערכת וכן גם איטום בגג. כמו כן במקרה של קמין גז יש להתקין ארובה כפולה, אף כי לשאר הקמינים הארובה האטמוספרית נחשבת לטובה יותר. על הארובה עצמה מומלץ ליישם שכבת בידוד.
שלב משמעותי וחשוב בכל התהליך הזה, הוא תכנון ברור ומדויק היכן עתיד לעבור נתיב הארובה. לאחר מכן יש לבצע קידוח בטון, דרכו יועברו צינורות הארובה. הקידוח הוא קידוח עגול. מדובר על קידוח בטון ביהלום הנעשה על ידי מקדחי כוס יהלום מיוחדים. אלו הם כלי קידוח יקרים ומקצועיים, אותם נוהגים להחזיק מומחי ניסור וקידוח בטון ביהלום. המטרה היא לבצע קידוח מדויק לחלוטין, ללא סדקים; כזה שלא גורם לנזק סביבתי לבית, לא בהווה ולא בעתיד.

גודלו של חור הקידוח

בדרך כלל קידוח בטון ביהלום עבור קמינים, יבוצע בגדלים של שישה עד שמונה צול (אינטש) עד לגג הבית. שוני הקדח נקבע לפי סוג הקמין עצמו. ישנם קידוחים ישרים וישנם קידוחים הפוכים. הקידוח ההפוך הוא המסובך יותר. הקידוח עצמו לכל תשתית הארובה, יכול להיות מבוצע בקירות של יציקת בטון, בלוקים ואפילו אריחים (שם ייעשה שימוש במכשיר ואקום, למניעת פירוק האריחים).

חשוב להזכיר

לכאורה כל אחד יכול לקדוח חורים בקיר, אך קידוח בידיים לא מקצועיות ובכלים לא נכונים – יפיק תוצר הפוך למבוקש לנו. מכשור מקצועי פועל בשיטת אל-רטט, ללא סדקים או אבק, ומעניק ללקוח גימור חלק ונקי ביותר. יש לציין כי מי שלא יודע מה יש מאחורי קירות הבית, מוטב כי לא יקדח בשום קיר או תקרה. ייתכן כי בקיר או עובר קו חשמל או קו מים, למשל, וקידוח ללא הבחנה יכול להביא לידי נזק רב. במקרה כזה חובה לקבל אישור של מהנדס, או להזמין אותו לפקח על הפעולה באופן שמתיישר מול תכניות הבנייה בבית המדובר.

למידע נוסף והזמנת המוצר השאירו פרטים