fbpx

גינות ופארקים ציבוריים: הריאה הירוקה של העיר

ערים רבות בעולם סובלות מצפיפות אוכלוסין גבוהה, אך עדיין לא מוותרות על גינות ציבוריות מעוצבות, גם במחיר של איבוד קרקע נדל”נית. מדוע?

גינות ציבוריות מוקמות בערים בהתאם למספר שיקולים. שיקול ראשון הוא לאפשר מקום מפגש ציבורי לתושבי העיר, וכן לאחרים המעוניינים להירגע ולנפוש מעט בתוככי העיר הסואנת. שיקול נוסף מגיע מעולם האקולוגיה – צמחים נושמים פחמן דו-חמצני ופולטים בחזרה חמצן לאוויר; בכך הם מנטרלים חלק מסוים מזיהום האוויר הנוצר בכל עיר. שיקול שלישי הוא עניין אסתטי לחלוטין – מי לא אוהב לראות קצת ירוק בעיניים? ואם אפשר להוסיף כמה ערוגות פרחים צבעוניים, מצוין שבעתיים.

גינות וחצרות פרטיות הן דבר מבורך בהחלט, אך הגינות הציבוריות הן שמעידות לא מעט על רמת ההשקעה בתושבי העיר. השלבים השונים של תכנון הגינה הציבורית והקמתה, מחייבים את המתכננים להתחשב במספר פרמטרים, השונים באופיים מאלו הדרושים בהקמת גינות פרטיות.

מיקום הגינה בעיר

האם הגינה מיועדת להקמה באזור עם צפיפות תושבים גבוהה? במצב זה יש לתכנן ולבנות את הגינה הציבורית, כך שתוכל להכיל כמויות גדולות של אנשים מדי יום.

התחשבות בנוף העירוני הקיים

על הגינה להיראות חלק מהעיצוב הקיים בשאר חלקי העיר, על מנת שלא תיראה חריגה או לא שייכת. לדוגמה – אם שבילי העיר עשויים מגרנוליט בצבעים מסוימים, מוטב לרצף את שבילי הגינה הציבורית באותו סוג של אבנים.

שימוש באלמנטים חסכוניים וידידותיים לסביבה

מערכות השקיה אוטומטיות המספקות לצמחייה מים ודשן בכמויות מדודות; פיזור פסולת עץ ממוחזרת לשמירה על הקרקע ולחיסכון משמעותי בכמויות המים בגינה הציבורית ועוד.

הקמת מתקנים לשימוש הציבור

לפי הנוף העירוני הקיים, יש להוסיף לגינה אביזרים שימושיים שעיצובם זהה למתקנים אחרים הקיימים ברחבי העיר: ספסלים ופינות ישיבה מוצלות, פחי אשפה, תאורה מתאימה, שבילי הליכה וריצה, גידור, טרמפולינות ושאר מתקני משחקים לילדים ועוד. יש לוודא שכל מתקן עומד בתווי התקן הדרושים והינו בטיחותי לשימוש.

תחזוקה קבועה

בעוד שתכנון ועיצוב הגינה הציבורית ייעשו על-ידי אדריכלי נוף, ההקמה והתחזוקה השוטפת הן תפקידם של אנשי הנוף והגנים בעירייה. יש לוודא שהמדשאות והצמחים האחרים מטופלים כראוי, שההשקיה והדישון לא חורגים מהכמויות שהוגדרו מראש ושהמתקנים הציבוריים תקינים ועומדים על תילם.

בחירת ספקי השירות

גם בשלב התכנון וגם בשלב הביצוע נדרש שיתוף פעולה בין מספר לא מבוטל של גורמים, ובהם העירייה, משרדי אדריכלים העוסקים בתכנון נוף, חברות ביצועיסטיות המפעילות טרקטורים וציוד מכני כבד ועוד. יש לתכנן מראש אילו נותני שירות יידרשו לצורך כל התהליך.

טרנד: ריאות ירוקות בגגות הערים

בשנים האחרונות מתפשטת מגמה ירוקה חדשה בתחום – הקמה ועיצוב של גינות על גגות מבנים. גם פה מדובר במעין גינה “ציבורית”, אלא שהיא משמשת בעיקר את ציבור דיירי הבניין. בניגוד לגינה ציבורית גדולה, האמורה לשרת את כלל תושבי העיר או האזור בו היא מוקמת, גינת גג ניתן לתכנן ולעצב כאוות נפשם של דיירי הבניין.

במידה שהטרנד הזה יתפשט דיו, הוא יהווה תוספת מכובדת בהחלט לגינות הציבוריות הסטנדרטיות. נקודות ירוקות על גגות הבתים מגדילות את יכולתה של העיר לטפל בזיהום אוויר, ומציגות מחזה אסתטי נדיר במחוזותינו.

למידע נוסף והזמנת המוצר השאירו פרטים